søndag 4. oktober 2009

04.10.09: Ikke alle kjøreøkter kan gå superbra.

Trico var superframover i dag. Kjempebra. Så skulle bare kusken vært så flink at hun klarte å bruke all denne fremoverenergien fornuftig. Siden Trico var litt for dyp i formen sist kjøreøkt, bestemte jeg meg i dag for å stramme hakekjedet litt mer. Jeg tror det gjorde Trico litt trykkete i starten, og jeg slet med å få han inn i hånda. Tror jeg skal gå tilbake på der jeg pleier.

Etter å ha skrittet godt opp begynte jeg med trav på firkantsporet hvor jeg fokuserte på overganger trav-skritt-trav på langsidene. Halvparader før hjørnepasseringene, og mye frem rett etter hjørnapasseringene. Siden vi ikke var helt enige om denne tilpassingen av bittet ble det en del "slalomkjøring". Etterhvert rettet det seg fint opp. Har fått beskjed om å være strengere med overgangene nedover. Bestemme meg for å gjøre dem, og hvor de skal gjøres. Og hvis Trico er litt "treg" ja da må jeg bremse litt bråere (i mangel på bedre ord). Da blir det fort litt sånn rykk og napp overganger fremtil jeg finner den balansegangen som må til for at overgangen skal bli myk uten at det tar for lang tid. tror vi gjorde 20 overganger i starten, og bare 1-2 stykker ble jeg fornøyd med.. Overganene hjelper meg godt med å få hesten til å søke ned til bittet. Veldig bra.
Begynte så å legge volter på kortsidene. Passet på at Trico jobbet jevnt med begge bakbena, og prøvde å få med skuldrene. I dag slet jeg faktisk mest med høyre skulder. Det er ett godt tegn når det begynner å veksle litt med hva som er lett og vanskelig. Brukte hele ridehuset godt, og alle dens rideveier.

Videre jobbet vi litt voltearbeid hvor fokus var ettergift i innvendig side, samt rett frem i godt tempo når skuldrene var på plass. Minsket voltene fra 20 metersvolter til 10-15 metersvolter for å legge litt ekstra arbeid på hesten. Han bøyer seg jevnt og fint i hele kroppen når jeg bare får med meg skuldrene hans. Veldig moro når han virkelig går frem i travet direkte fra den lille volten.

Galopparbeidet er ikke mye å snakke om i dag. En fatning på hver hånd. Det var det. Fattet feil en gang fordi jeg satt å hang i den utvendige tømmen. Unødvendig.

Da Trico endelig kom i ordentlig ettergift jobbet jeg overganger trav-holdt-trav. Innimellom la vi åttetall og serpentiner med 4 og 5 buer om hverandre. Veldig regulerbar. Når begge skuldrene er på plass blir han nesten for enkel å styre. Så enkel at det er vanskelig.

På slutten var Trico veldig fin og stabil i formen når jeg klarte å fokusere nok på han. Mens vi skrittet av passet jeg på å kunne legge bakdelsvendinger når jeg måtte ville og med god fremdrift inn i bakdelsvendingen. Forsøkte også å rygge ett par ganger, noe som gikk mye bedre enn forventet. Siden Trico kan bli litt lett i fremparten så passer jeg på å bare rygge ett steg eller to før jeg går rett frem igjen (ikke noe stopping altså)... Dette håper jeg å få utviklet til å bli mer riktig etterhvert.

Kjenner at jeg er vant til å ha ridebanen og ridehuset for meg selv når jeg kjører til vanlig. Derfor blir jeg litt småstresset selv om det bare var 2 andre i ridehuset sammen med meg. Og konsentrasjonen min blir dårlig.

Ellers har jeg veldig god samvittighet over å ha nypusset sele. Trico har også gjort litt arbeid med dekkene sine, så i dag måtte vi oppgradere til ett varmere dekken. Håper han klarer å beholde dette på seg. Trico er i stårlende godt humør om dagen, og det er bare moro å jobbe med han. Han bare vil vil vil.

Ingen kommentarer: