onsdag 7. oktober 2009

07.10.09: Kjøreøkt for Allan.

Først; jeg stor koser meg med kjørehesten Trico. Hadde det ikke vært for at han var innkjørt, ja så hadde jeg aldri klart å trene hesten nå. Sansynsligvis hadde jeg ikke hatt hesten da jeg ikke hadde klart å ha en hest jeg ikke kan bruke. De trenger å brukes.

Har hatt kjempenytte av å kjøre for Allan de gangene jeg har hatt overskudd til det. Derfor har jeg nå bestemt meg for å prøve å ha en ukentlig kjøretime for Allan så langt jeg kan klare. Det koster litt krefter, men det er helt klart verdt det! Får litt hjelp til å spenne for og ordne med hesten, så går det nok bra.

I starten i dag var Trico litt trykkete. Brukte litt tid på å få han frem og inn i hånda. Har litt ekstra vondt i leddene akkurat nå, og det gjør det litt mer utfordrende. Så når kontakten blir litt ujevn, ja da blir han også litt høy i formen for meg. Etter å ha varmet opp i 15-20 minutter kommer Allan. Da har jeg hesten litt mer frem i hånda, men vi må bruke begynnelsen av timen til å få han til å søke ned og frem. Etter noen runder i trav, litt volter og overganger går det hele mye bedre. Jeg sliter litt med å tørre å kjøre ut i hjørnene. I dag var det ingen bønn; kjegler ble satt opp. Og jeg er mer redd for å kjøre over kjegler enn å kjøre ut i hjørnene. Så da måtte jeg bare prøve å løse det problemet. I starten gikk det egentlig veldig bra. Jeg var tydelig med halvparadene og klarte å løsne utvendig tøyle for å få han til å runde seg til innvendig side. På begge hender. Etterhvert som vi blir mer slitne (både hesten og jeg) så får vi større problemer. Jeg med koordineringen, og Trico med å aktivisere det høyre bakbenet. Putt dette sammen og venstre skulder sklir helt ut, og vi skjener veeeldig til venstre. Og kjeglene flyr vegg i mellom. *ler*.. (nu vel, vi lærte hvertfall at det ikke var farlig å kjøre over dem).

Etterhvert ble Trico veldig veldig frem. Sånn nesten rulle over i galopp frem. Og da fikk jeg på plass begge skuldrene og klarte å løsne i den høyre hånda mi. Og da klarte jeg jammenmeg å kjøre ut i hjørnene på venstre hånd også gitt. Rart hvordan det hele henger sammen. :-)

Så begynte vi å bruke kjeglene til å vende rundt. I trav. Først brukte vi kjeglene til å ta volte tilbake rundt. Kom fra langsiden, så vende opp fra kortsiden og ned langsiden igjen. Og da vi fikk til det var det bare å avansere. Kommer på høyre hånd: Vender til høyre som om vi skal opp midtlinjen, straks vende venstre rundt, og opp mot kortsiden igjen før vi kjører ut langsiden der vi i starten vendte vekk fra. Etterhvert kjører vi ett åttetall rundt de to kjeglene som står der på kortsiden. TUNGT sier Trico. Og derfor er det heller ikke mange repitisjonene, og det er skrittepause innimellom.

Juhu, sier Trico når vi skal galoppere. Og skuldrene faller alle veier og vi kjører alternativ slangelinje ned langsiden.. Trico så mye fremme at det er en tosk som sitter å henger i andre enden av tømmene. Dæsken å han kan galloppere altså.. Og vi gikk tilbake til slangelinjer og voltearbeid i trav.. Og når skuldre igjen var på plass fikk vi igjen en fin fatning, men denne gangen litt mer kontrollert galopp ned langsiden. :-)

Avsluttet økten med å kjøre slangelinjer med tre buer. Stille og rolig. Trico var sliten i musklene (men ikke i kondisjonen) og ble litt fremtung til tider. Dukker lett når han blir sliten. Og jeg henger å slenger i høyre tømme selv om jeg vet at det ikke løser noen ting. Heldigvis klarer jeg å ta meg sammen etter en pep talk med Allan, og vi avslutter på en fin måte uten en idiot som henger i tømmene. :)

Moro moro hvertfall. :)

Ingen kommentarer: