tirsdag 3. februar 2009

Han imponerer stadig.

I dag red Marina Trico. Planen var egentlig å kjøre, men siden hun var der, så var det bare å huke tak i henne.

Marina rir hestene med mer press enn det jeg klarer. Hestene må virkelig ta i og jobbe. Trico liker det ikke, og protesterer ganske kraftig på dette i starten. Han kan bare protestere, Marina bare venter det ut, og lar han få slippe frem. Etterhvert finner Trico ut at det er lettere å bare gjøre det på Marinas måte. Jeg synes det er helt greit. Hestene blir litt våkne og vel ivrige, men det er bare deilig. Jeg synes også at de fleste hester skal lære seg å fungere under forskjellige ryttere og under forskjellige måter å ri på. Så lenge det er rettferdig riding, og ikke haling og draging (det er fy fy uansett det). Hesten skal forstå når den gjør noe riktig, og når den er flink. Det er Marina veldig flink til å få frem i hestene hun rider.

Når ikke Trico er helt fremme så setter han bakparten inn/ut til venstre. Spessielt tydelig er dette i galopp, men også i trav. Det er vel når den skal lures inn på plass at de største protestene kommer. Tungt å bære seg på venstre bakben.. Men Marina vet hvordan hun skal smette den inn på plass. Jeg tror kanksje at kjøringen har vært med å forsterke problemet da jeg ikke helt klarer å holde det hele riktig fint på plass ennå. Men det kommer seg.

Etter at protestene hadde gitt seg var det en utrolig flott og smidig hest hun fikk frem synes hun. Jeg er enig. Han løsnet godt opp, gikk godt over ryggen, og fremdriften var bra (mitt største problem). Sjenkelvikninger og versader gikk som en lek. Overgangene var fint flytende, og ekvipasjen behagelig å se på. Fortalte at jeg såvidt hadde begynt å snuse på travèrer og at han hadde gått fine kontragalopper i jula. Marina er ikke den som ikke prøver, og satte straks i gang med å ride kontragalopp på firkantsporet. Hun synes han var særdeles velbalansert, og at det ikke var særlig stor forskjell på kontragaloppen vs den vanlige galoppen. Moro. Så kommer hun plutselig opp midtlinja, og rir en galopptravèr ut til sporet. Trico bare gjør det. Ikke noe dikedare, setter det utvendige bakbenet fint inn under seg og bærer seg bra. Moro. Dette har han ikke prøvet under rytter før. Velbalansert liten hest dette her..

Moro at Marina synes han var blitt både sterker og mer smidig. Det er det jeg selv også føler. Det morsomme er at det er ikke store treningen som har blitt gjort. Det har bare vært målrettet og under litt kontroll. Samt mere bevegelse jevnt over. Marina sine hester er for tiden i Danmark, så derfor skal jeg benytte meg litt av henne de neste ukene. Så neste uke skal Marina være til inspirasjon for andre rideskole elever på en ridetime med Trico. Det blir moro.

Ingen kommentarer: