mandag 26. januar 2009

Longering.

Endelig har jeg litt overskudd til å gjøre noe selv med Trico igjen. Da er det deilig å vite at han stort sett har blitt holdt i gang den siste tiden, og jeg bare kan "trene vilt".. Vilt og vilt. Men trene, det gjør vi!

I dag var det longering som stod på planen. Longerte mde vanlige innspennings tøyler. I morgen skal jeg kjøre for Allan, og derfor var det fint å terpe litt på stemmekomandoene i dag. I tillegg så måtte jeg løsgjøre han litt i den høyre siden. Den er litt fastlåst om dagen. Tror det henger litt sammen med tenner, men også sammen med manglende løsgjøring. Derfor ble det mye fokus på stilling og bøyning, samt å flytte bakparten ut på liten volte (blir en versadelignende øvelse). Mange overganger skritt-trav-skritt. Og noen fatninger. Fatningene er veldig fine og presise. Samme med overgangene fra skritt til trav. Overgangene fra trav til skritt blir noe verre, der stopper han nesten for mye opp. Dette har jeg funnet ut kan være en ettervirkning fra de gangene jeg har klikket for overganger oppover hvor fokuset har ligget på at han ikke skal rase avgårde, men ta det rolig. Nå er han da blitt for mye bakover tenkende i overgangen nedover, og vi må jobbe med den. I dag jobbet jeg bare med å få ett aktivt skritt før jeg igjen gikk opp i trav. Han liker å jobbe i trav, så da er det greit. Tror det blir lettere å se på dette under kjøringen i morgen. Han løsnet greit nok i begge sidene, men ennå er det litt med den høyre side. Marina tilbød seg å ri han litt fremover, og det var jeg rask til å takke ja til. Da kan hun hjelpe meg med å få han myk og smidig, og Trico kan hjelpe henne med å ikke knipe med knærne...

Forresten er den kjørepisken HELT genial. Jeg klarte faktisk å holde den til tross for stive og vonde hender i dag. (Det at hendene er vonde og at Trico allikvel henger i høyre tøyle for meg sier kanskje noe om hvor lite problem det egentlig er denne hengingen hans). Trico er blitt riktig så flott å longere. Tenk at for to år siden så bare raste han rundt uansett hva jeg gjorde. Trening gjør virkelig mester. Samt å tilrettelegge på flere måter og blande sammen det man har lært.

I dag har jeg også printet ut diverse dressurkjøre programmer og sett litt på hva som er realistisk å klare å gjennomføre i løpet av 2 månder.. Av de lette programmene tror jeg det skal gå veldig greit. Er en del momenter (overganger nedover) som må trenes på, samt rygging. Rygging er ikke Trico sin sterke side gitt... Hmm, lurer på hvordan jeg skal gå løs på den biten. Det sitter dessverre litt igjen fra når han hadde låsning i nakken og det var fysisk umulig for han å rygge i form. Nå er det problemet eliminert, men han er svært følsom på den biten. Jeg klarer det når jeg selv rir, men jeg klarer ikke forklare andre det. Får jeg det til under kjøring??

Det blir mye å se frem til nå på våren. Skal sette meg ned å lage en treningsplan i løpet av uka for de neste to måndene. En plan med retningslinjer om hvordan jeg skal legge ting opp. Spennende:)

Ingen kommentarer: