tirsdag 27. januar 2009

Ingen kjøretime i dag. Halt hest. Nye sko.

Er det ikke typisk? Så har man planene klare, hesten er i fin form, jeg er i tålig god form og ting ligger tilrette for å få en fin uke.

Så måtte Trico ha sko. Og akkurat i dag velger han å stå urolig. I det hovslageren skulle til å renske ut død såle så hiver Trico i benet, og kniven går inn i såla.. Det begynner selvfølgelig å blø, og når hoven er ferdig skodd, så er hesten veldig halt. Hovslageren sjekker selvfølgelig alle sømmer og for trykk alle veier, men det er helt klart at det er kuttet som er saken. Skor og verker ferdig de andre bena før hun ringer å forteller meg hva som har skjedd. Sigrid ser også på hesten, og de velger å ta av skoen for å legge på pånytt bare for å være helt på den sikre siden. Han er like halt. Beskjeden jeg får er at det fort vil gå noen dager før han vil være haltfri igjen, da sålen må heles. Stakkars lille vennen.

I dag kom han derfor bare ut i snøen (endelig kan den brukes til noe fornuftig) for å kjøle det hele ned. Jeg var sikker på jeg kom til en hest som ikke ville stå på bena i dag, men heldigvis så viste det seg at han ikke ømmet i det hele tatt. For en lettelse. Trykket og klemte og det kjennes greit ut. Mulig han hadde bundet seg litt mer i bevegelsene hvis jeg hadde bedt om det helt store, men jeg mønstret han bare på stallgangen, og det gikk uproblematisk. Hvis han er fin i morgen regner jeg med han kan skrittes lett før vi prøver å sette i gang litt på torsdag.

Ellers så ser frem høvene veldig veldig fine ut i forhold til hva vi er vant til. Tydelig at omleggingen i skoingen hvor overrullingspunktet er trukket langt tilbake har hatt en god effekt. Nå er det ikke så stor forskjell i nyskodd hest og hest etter 4 uker som tidligere. Det hele ser jevnere ut. Det er bra. Bakbenet hvor han fikk ett balletråkk ser ikke så bra ut. Nå har det løsnet en bit, og på bare 14 dager har hele hoven flytt utover. I løpet av ei ukes tid vil han derfor få sko på bakbena for å se om dette kan rette litt på høvene hans. Siden hoven har fått en skade så virker kreftene fra Trico sin vekt ikke til hans fordel når han går uten sko. Så vi skor en periode og ser om vi kan ta de av til sommeren igjen ol. Blir spennende å se hvordan bevegelsene hans endrer seg med og uten sko bak. Lurer på om ikke jeg skal filme litt mønstring på dette.

Ingen kommentarer: