lørdag 13. desember 2008

Martine begynner å lære å longere.

Siden økta i går ble litt hard for Martine fant jeg ut at det var fint å begynne å lære hennelongering i dag. Det å bli flink til å longerer tar laaaang tid. Man må lese hesten, holde styr på tau og pisk, holde styr på sitt eget kroppspråk, samt vite hvorfor man longerer.

Det er flere grunner til at jeg longerer Trico. Noen ganger kan det være for å få ut litt energi. For å trene stemmekommando til kjøringen. Ren trening. Lydighet. Det kan også være for å trene min stemmekommado reaksjon på hesten, samt at det er greit å kunne med tanke på halthetsundersøkelser mm. En alsidig greie som man kan gjøre på ørten hundre måter..

Trico er ingen lett hest å longere, eller.. Egentlig er han en lett hest å longere for han er så veldig var på kropps språket. Men siden han gikk rundt (steilet bakover og falt) 3 ganger sommeren 2006, så har det vært ett problem som vi har nøstet opp i. Dog kommer det noen ganger tilbake, og da reagerer han med flukt.. Hui hvor det går..

I dag drev de å testet lysanlegget og lydanlegget for juleshowet som skal være på Epona, så vi fikk litt ekstra utfordring til å starte med. Da førte jeg selv linen fordi jeg ikke annså det som sikkert å overlate den til en som ikke har longert så mye før. Men etter litt hopp og sprett så gikk det hele veldig greit, og Martine kunne overta.

Prinsippene jeg longerer etter er hentet en del fra natural horsmanship. I tillegg er Trico klikkertrent på longering for å motivere han til å stoppe, samt stemmekommandoene. Klikkertreningen vil jeg ikke at Martine skal bruke ennå, så da begynte vi med enkel longering først. Til slutt fikk Martine god kontroll på å sende hesten ut på volte, ta han inn igjen, veksle mellom skritt og trav. Kjempebra! Trico blir nok litt uoppmerksom og treg når hun blir usikker med kropps språket, men heller den veien enn andre veien.

I morra skal jeg prøve å få ridd litt. Bare løsgjøre han litt i kroppen. Tror den er litt spent nå. Men vi får se hva morgendagen bringer. :)

Ingen kommentarer: