søndag 14. desember 2008

14.12.08: Skikkelig svett:)

Etter skikkelig lang køtur gjennom byen kom vi oss endelig til Epona. Jeg hadde bestemt meg for å skritte litt rundt på Trico, og bare kjenne litt hvordan han kjentes ut. Det er mye energi i han om dagen. Utrolig moro, men samtidig veldig kjedelig at jeg ikke har overskudd til å ri energien selv. Å ri en hest med overskudd er utrolig mye mer moro enn noe annet.

Etter å ha skrittet gode 20 minutter hvor jeg sjekket at sideføringer på alle mulig måter var på plass, start og brems, så fant jeg ut at jeg kunne huke tak i en av stallens dressurjenter for å sitte litt på Trico. Alle vet at jeg er rimlig kresen på hvem som får sitte på, så jeg tror hun ble litt overrasket når jeg spurte.

I starten gikk det ikke så bra. Det gikk heller litt dårlig. Trico er en hest man må spille på lag med (det må man forsåvidt med alle, men Trico blir skikkelig forbannet om man ikke gjør det) så det tok litt tid før rytteren skjønte at her var det minst mulig som gjaldt. Da gikk det til gjengjeld strålende. Trico var fint fremme og tråkket fint under seg.

I galoppen var det litt moro, for plutselig venner rytteren over diagonalen og fortsetter rundt kortsiden i en kontragalopp... Trico har aldri gått kontragalopp. Jeg påbegynte å styrke han for det før jeg sluttet å ri, men det ble aldri fullført sånn at han gjorde det ordentlig. Men det gikk som en lek. Velbalansert og fin var han også. Jeg sto vel med haka nedpå brystet tror jeg. Hun fortsatte å leke seg litt med dette, og Trico gikk også serpentiner med tre buer (20x40bane) i samme galopp. Imponert! At Trico skulle være sterk nok til dette hadde jeg ikke trodd. Utrolig moro.

Etter økta var Trico god og svett. Og skikkelig fornøyd. Han liker å jobbe den gutten. Og jeg likte å se på. Moro. Takk til Brigitte som stilte opp på så kort varsel:)

I morra skal Trico forhåpentligvis få ny lekekammerat ute. Vi skal slippe de i ridehallen først for å se at det går bra. Nick er en pinto ponni på rundt 10 år som ble kastrert i våres. Han er også litt leken og har derfor problemer med å finne seg lekekammerat på Epona. Håper han og Trico går godt sammen.

Ingen kommentarer: