onsdag 26. november 2008

Kjøretime for Allan.

Trico og jeg har fått opp dampen under kjøringen, så er det mye som har blitt bedre. Det er lettere å få ett jevnt sug til tøylen og styringen går lettere. Vi knoter fremdeles med det å være bøyd innover på volte samtidig som man ikke sklir inn, men det blir stadig bedre. Dog kan det være veldig greit å ha noen til å se på fra bakken som _kan_ hest, og som da kan se om det jeg gjør er riktig, samt komme med tips til hvordan det kan gjøres bedre. Noe Allan er veldig flink til.

Økta i dag besto stort sett av voltearbeid samt 8 talls volter med myke og fine overganger i mellom når jeg stillet og bøyet om. På voltene jobbet vi mye med at de skulle bli runde ved at jeg skulle se hvor jeg kjørte samt at stilling og bøyning skulle være riktig. Fikk beskjed om å slippe litt ut på utvendig tøm for å gi Trico plass til å bøye seg også bruke pisken (kjører med en dressurpisk som kan ligge på vogna) på innvendig side for å holde han ute. Det fungerte veldig bra. Minsket også voltene helt ned til 15 meters volter for å få helt ettergiften i innvendige side, hvor vi så jobbet litt tempovekslinger før vi jobbet oss ut til en stor volte hvor bøyningen skulle beholdes. Jada, det høres enkelt ut, men tro meg; med bare tømmene til å regulere med er det slett ikke lett i det hele tatt. Så var det å jobbe med riktig ettergift til tømmen, samt å ta små halvparader på den innvendige tømmen. Jeg (og Trico) trives veldig godt med at Allan ikke vil gjøre de helt store tingene (haling og draing) men la problemet få en løsning på en stille og rolig måte.

Galoppfatningene til Trico er også blitt mye mer stabile. I longe kan han nå fatte fra skritt, og det er også planen når vi kjører etterhvert. Foreløpig konsentrere vi oss om å galoppere fine volter, samt at han er så rett som mulig på firkantsporet. I starten drog han litt dårlig i galoppen, men nå er det blitt mye bedre. Han legger seg ikke helt til i formen som under riding, men det kan kanskje ha noe med at det ennå er litt uvant for han å trekke vogna i det tempoet..? Det er uansett blitt mye bedre..

Allan lurte litt på hva som var av stevner for kjøring, og hva som inngikk i ett dressurprogram for kjøring. Kanskje det var på tide å tenke litt på det? Uansett sa Allan at det var en enorm forbedring siden sist, og at det nesten ikke kunne sammenliknes. Trico så også ennå bedre ut når han gikk nå.

Utrolig moro og innspirerende. Så jeg tror nesten jeg må ha en time neste uke også jeg :)

Ingen kommentarer: