torsdag 14. august 2008

Samtale med dyrlegen.

Da har jeg snakket med Bjørg Siri, Trico sin dyrlege. Det er flere ting som må tas hensyn til. Ikke bare hesten.

Det er ingen tvil om at det lugger (gjør litt vondt) i benet til Trico. Ikke sånn vondt at man MÅ gjøre noe, men akkurat så vondt at det kan gi utslag under trening. Pga en lungebetennelse er nok jeg ute av drift i 2-4 uker fremover i tid, og de gjør ingenting om jeg MÅ la hver å trene hest. I tillegg er Trico ennå i så dårlig forfatning at det ikke gjør noe om han står i ro en stund nå.

Derfor:

Mandag sjekkes Trico ennå nøyere opp i stå apperatet sitt. I hvertfall venstre kodeledd (mulig flere ledd også) skal behandles med kortison og hanekam. Etter 14 dager skal han ha en runde til i de samme leddene med det samme. De første 2-3 dagene etter behandling skal han kun leies bittelitt, så kan han skrittes med frem til neste behandling. Samme prosedyre omigjen da.

Ellers så ble BS sjokkert over hvordan Trico så ut etter å ha vært over 2 månder borte i trening. Det selv om han nå begynner å se nesten OK ut. Da Katrine hadde fortalt hvordan Trico hadde sett ut, ble hun nesten sint. Det gikk ikke ann at en hest som Trico ble så tynn, på grensen til underærnert mente hun. Jeg fortalte om vablene og problemene med pelsen, og vi var begge enige i at dette nok var noe som kom av at hesten hadde fått for lite mat. Hun ville gi han hvertfall 3 doser til med B12, også gikk det seg nok til når han bare kom seg litt ovenpå.

De neste dagene er det Katrine som står for stellet av Trico. Passer på at han kommer ut en ekstra gang til dagen, samt at hun gir han Probiotika annenhver dag. Det er helt topp.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Er det etter trening hos OJ at han har blitt så tynn?
Skremmende at han kommer hjem og er nesten underernært..

Klara sa...

Hei anonym. Hyggelig hvis du skriver ett navn :) Sånn at jeg vet hvem jeg svarer.

Det er flere grunner til at Trico er tynn, men ja det kommer av tiden henne hos OJ.

Cam sa...

Jeg skjønner det er frustrerende at han er blitt slik, og at det skaper enormt mye problematikk i tillegg iettertid.

Selv blir jeg veldig glad for å se at du har så gode hjelpere til å hjelpe deg!

Forstår at du ikke vil legge ut bilde av han, men jeg må ærlig innrømme at ETA på ca vekt han manglet hadde vært interessant...

Håper probiotika og litt mammakjærlighet (selvom den gies på avstand) gir den boosten han nå trenger:)