onsdag 11. juni 2008

Trico til innkjøring. Del 2.

17 mai ble tilbringt henne hos Ole, Liv og Trico. Jeg fikk til og med pølse og kakeimage
Det ble også litt hestetrening. Ole har jobbet Trico en gang mellom besøkene mine. Det er gøy å se hvor mye Trico responderer på egentlig så lite trening. Trico er utrolig fornøyd og avslappet til det meste. Jeg blir virkelig imponert over hesten min.

Denne økta gjorde Ole veldig mye forskjellig. Derfor blir det også svært mange bilder. Hvert bilde sier noe, så jeg klarte ikke å korte det mer ned. Tror kanskje også at dere vil like å se alle bildene.

Kommunikasjon med flagg.
I dag starter Ole med vanlig kommunikasjons trening i RPen. Trico jobber bra på avstand. Fikk se hvordan Ole lærer hesten å vende innover med kroppsspråket sitt, samt forskjellene for hvordan vende utover og innover (jeg har aldri sett arbeid i RP tidligere). Veldig lærerikt.
image
(obs; se hjelpemiddelet)image må feire må skjønne..

Trico liker ikke flagg! Ergo var det helt naturlig at jeg på en dag som dette tok med meg verandaflagget. "Redslen" til Trico stikker ikke just så veldig dypt, det er mer det der at noe kommer over hodet (høyt i lufta) han ikke liker. Langs bakken og inntil kroppen er helt ok. Moro å se Ole bruke flagg til hjelpemiddel fremfor pisk.
image

Så skummelt er det ikke.
image

image

image

image

Vende inn:
image

Pause. Blir noen stykker av dette underveis.
image

Kommunikasjon med pisk.
Da flagget er ett veldig upresist hjelpemiddel, blir det byttet ut med en pisk. Og arbeidet i RPen fortsetter.
image

Her tror jeg Ole har prøvet å snu Trico innover for første gang i dag, men det gikk ikke helt etter planen.
image

Trico blir med:
image

Jobbing i grime og tau.
Grime og tau kommer på, nå er det tid for å jobbe litt longsjering, pisk smelling tilvenning mm.
image

Tilvenning av longsjepisk.
Bildene der Trico vennes til pisken velger jeg å ikke legge ut. De kan lett kopieres og brukes til ting som ikke er så arti i andre situasjoner selv om pisken på ingen tidspunkt ble brukt til å slå hesten med. Jeg vil alikevel prøve å forklare hva Ole gjorde. Med ett passivt kropps språk sto han først med ryggen til hesten. Brukte kun underarmen til å veive med pisken. Dette for at Trico skulle bli vant til at pisken gikk alle veier uten at han skulle bry seg om den. Smelle i lufta, ved siden av han, over han og forran han. Dette holdt Ole på med til Trico ikke lenger reagerte på at pisken var rundt han. Deretter snudde Ole seg mot Ole (fremdeles med passivt kroppsspråk) og gjorde det samme rundt Trico alleveier. Han lot også pisken felle seg rundt bena, over manken og rundt magen. Alt dette mens Trico sto (relativt) avslappet etterhvert.
Ole demonstrerte også hvordan pisken endret seg fra å være "ikke aktiv mot hesten pga passivt kroppsspråk" til å bli " veldig aktiv mot hesten med bare å peke på hesten sammen med kropps språk". Dette er umulig å forklare, og bør absolutt ses. Bare hvordan det at Ole la på kroppsvekt og blikk sammen med en pekende pisk gjorde at Trico flytta seg. Selv om Ole gjorde det samme med pisken, uten kroppen, uten at noe skjedde.
GØY!

Longsjering.
Her har Ole startet å longsjere. Trico skal snu, og Ole peker hvilken vei han skal gå, samt gir han plass fremover i den retningen.
image

image

Her har han vendt noen ganger, og man ser tydelig at Trico nå vet hvor han skal.
image

Ole roser og klapper Trico mye.
image

Entoms stopp.
I dag skulle Ole sjekke hvordan arbeidet jeg hadde gjort med entoms stoppen var. Og jeg må si jeg er litt stolt over meg selv. Bare ros å få der i gården. Både med og uten haleholding. Også denne som jeg var så usikker på om jeg hadde klart å lære Trico ordentlig.image
image

Den sitter som spikra på begge sider.
image

Entomsstopp med bevegelse.
image

Tømmekjøring på den vansklige måten. Tauet på utsiden av hesten.
image

Flytte bakpart
image

Flytte frempart
image

Pause. Samt forklaringer til tilskueren.
image

Arbeid med vogn.
Endelig kommer vogna inn i RPen. Jeg har spessielt gledet meg til å se fremskritt med denne. Det andre arbeidet er veldig viktig for å få en trygg og god kjøre hest, samt vise Ole hvordan Trico reagerer på forskjellige ting. Arbeidet med vogna er alikevel min favorittimage

Her vil Ole først at Trico skal stå stille mens han har draga inntil hesten. Hmm, kløpinnen joimage
image

image

Flytte seg for dragene forran.
Så går han over til at Trico skal lære seg å flytte seg for dragene. Det er jo veldig viktig at dette er noe han lærer seg den dagen han er mellom dragene. Og da er dette en god måte å lære hesten det på. Her flytter Ole Trico rundt.
image

image

image

Dragene opp.
Trico sin acilles sene..image Han liker ikke at dragene går over hode høyde på han. Ekkelt. Derfor må det også jobbes med.
image

image

Stå med hode mellom, så lenge vogna er i ro, er ingen problem
image

Men når Ole rister på vogna, ja da rygges det.
image

Det er ikke riktig løsning, så da jobbes det. Kaller Trico frem, rister i draga. Kaller Trico frem igjen, og rister.
image

Selvfølgelig mye ros.
image

Til slutt så går det greit.
image

Flytte for dragene fra siden.
Nå må Trico også lære seg å flytte seg når dragene ligger litt mer langs siden.
image

image

image

Ole ber Trico flytte seg til andre siden
image

Trico flytte seg for dragene andre veien.
image

image

image

image

Så stå stille igjen. Viktig at han kan begge deler om hverandre.
image

Tømmekjøring med vogna bak.
Nå er Trico så trygg på vogna at det er på tide å se hva han synes om å ha den bak seg. Ikke overraskende så synes han det er helt ok.
image

Start og stopp.
image

image

image

Snu.
image

image

Nei nei nei, videre den veien. Ikke en volte.
image

image

Så ja.
image

image

Her begynne Trico å gå litt fort...
image

Da slipper bare Ole Trico, og begynner på nytt.
image

Plukker opp hest, får vogn på plass. Ikke bare bare
image

Det går bra.
image

Jeg synes Trico gjør store fremskritt. Dette var 3. gangen han ble jobbet med vogn! Tror Ole også er veldig fornøyd med "gamle" ridehesten som skal kjøres inn.image

Flagg jobbing i grime og tau.
Siden det er 17 mai, så måtte det jo jobbes litt mer med flagget (samt at Trico trengte det).
Skremmelt:
image

Ikke verre enn dette:
image

Her virkelig slår Ole med flagget sånn at det smeller og blafrer. Trico snur seg litt bort (hvem hadde ikke gjort det), men ikke noe mer.
image

Hurra for 17. mai, Ole og Trico! (se hvor høyt flagget er)
image

Håper dere setter pris på alle bildene. Det har tatt meg hele dagen i går å laste dem opp. Samt at det tok over 1 time å lage tråden. Utrolig artig å ha sånne referat fra turene til Ole. Neste tur er i morra allerede. Dagene går så fort når man har noe å glede seg til.image

Ingen kommentarer: