tirsdag 13. oktober 2009

13.10.09: Rideøkt i mest skritt.

Prøver jo å komme meg opp på ryggen av Trico selv med jevne mellomrom. Nå har det gått litt tid siden sist. Kjøringen har hatt første prioritet. Da er det veldig greit å sette seg opp å kjenne at den har effekt, samt få litt mer direkte tilbakemeldinger fra hesten om hvordan ting er.

Jeg kan ikke klage. Rir som en kråke når det nå går så lang tid mellom hver gang, og ridefølelsen er omtrent borte vekk. Men jeg kjenner hva hesten svarer. Han blir litt trykkete mot fremaddrivende hjelpere av å gå i rideskolen. Som forventet. Det tar meg ikke mange overgangene å få repetert den biten. Det samme for sideførende hjelpere. Ikke mange påminnelser som må til her heller. Dessuten kan det nesten like gjerne være min manglende ridefølelse, som Trico sitt "rideskole" modus. Det er greit at han kan gå inn i ett sånt modus, og ennå bedre at det er så enkelt å få den fine følsomme ridehesten tilbake..

Skritter rundt i en halvlang for i starten. Litt fordi det er bra for hesten, litt fordi det er godt for min halvstive kropp som motsetter seg å bli beveget sånn som den gjør på hesteryggen. Leker meg litt med versader og sjenkelvikninger der det er mulig. Med forskjellig grad av tverring. Kjenner at han er litt ujevn inn i kontakten, og regulerer på dette. Relativt enkelt. Planen var så videre å jobbe litt overganger til holdt. Kjenner at jeg selv sliter med å være presis nok (ref manglende ridefølelse) og derfor går vi heller over til å gjøre tempovekslinger i skritt. Det kan være vel så bra. Når skuldrene er mer på plass (lurer på om de noen gang kommer helt på plass) så legger jeg også inn noen traverer. De begynner virkelig å gå letter for han nå. Moro moro. Lurer på om det henger sammen med at han må gå en del traverer (omtrent) under kjøringen om dagen. Det må jo styrke riktig plass.

Innimellom loffer vi rundt på lange tøyler å bare ser på de andre. Bare koser oss. Trico gir tydelig uttrykk for at dette er helt topp. Han er så enkel å lese sånn for meg. Til slutt kan jeg ikke holde meg fra å kjenne om de andre "knappene" hans virker. Galppfatninger fra skritt på begge hender. Både mens han er i form, og på lange tøyler. Begge deler går utmerket. Så også noen fatninger fra trav. Også enkelt.

Jeg kunne så ønske at jeg klarte å ri han en skikkelig økt. Virkelig kjenne hvordan alt det andre sitter i han. Han er så sterk nå at jeg fint kan ri han i kort kort galopp ett par runder på volte, men det er også maks. Gjør han noen byks da, ja så ramler jeg av. Heldigvis er han stø som fjell for meg. :)

Uansett er det skikkelig moro å se hvordan kjøringen er med på å utvikle han så utrolig positivt i ridingen også. Pluss i boka for oss. Trico likte nok at jeg tok han ut av rideskolen i dag. Timen "hans" skulle trene forpartsvendinger, og det liker ikke Trico. :-)

Ingen kommentarer: