onsdag 25. mars 2009

Skritting og litt galopp til og med.

Trav krever så mye arbeid, så det hopper vi over *ler*..

Planen var egentlig å kjøre en liten tur i dag, men det var så surt ute at jeg ville ikke. Så det ble puss og stell før jeg fant frem salen. Tenkte bare jeg skulle skritte litt rundt for min egen del, samt kjenne litt på hvordan Trico kjennes ut.

Siden jeg først og fremst rir for min egen del passer jeg på å fokusere på at jeg er avspent når jeg rir. Det er når jeg rir jeg merker spenninger best, samt at det er der jeg klarer å slippe de best fordi Trico reagerer så på spenninger. Akkurat som om han hjelper meg med å bli av med de. Begynner da med å fokusere på å få sving gjennom hele min kropp. At alt flyter i en jven strøm fra hestens bevegelser og ut i mine. Ikke noe hakk eller rykk mellom oss. Starter da med helt lange tøyler. Passer også på at jeg er tilstede med hesten uten å la noe fange oppmerksomheten. Ofte nynner jeg, eller ler, for å kjenne at jeg "er der". Når jeg er avspent vil jeg fort merke at Trico også skritter bedre gjennom kroppen, samt blir ventende for hva jeg ønsker videre.

Da kan jeg gå videre til å bruke muskelgrupper på å ri hesten noe mer. Feks be om holdt eller sideveis øvelser. Da er det bare minimalt jeg må gjøre med musklene mine, men jeg må gjøre noe. Og det er den lille muskel kontrollen som er av betydning.

I løpet av dagens økt kom vi innom både versader og traverer. Samt en og annen bakdelsvending. Han er tydelig sterkere i hele kroppen. Jeg har jo som alltid lyst til å gjøre litt mer enn det jeg kanskje kan klare, men det å trave er for fysisk annstrengende. Men hva er det jeg sitter på; det er jo en hest med en fantastisk galopp... Og nå er han jo også sterk nok til å fatte den fra skritt samt ha den så samlet at jeg kan klare å sitte på littegranne.. Så da var det bare å forberede og be om galoppen fra skritt. Og det var null problem. Riktignok har han kunnet det lenge, men ikke noe som har blitt praktisert under rytter i det siste. Man må være rimlig balansert som rytter for å få gitt han de rette signalene... Helt avspent og fint var det nok ikke, men galopp var det helt garantert! Utrolig deilig å kjenne..

Han henger ennå gjeren litt på den høyre hånda hvis han får lov, men etter noen serpentiner fikk vi løsna litt i det også. Gleder meg til å ha han for vogna igjen nå. Tror det blir moro.

Ingen kommentarer: