fredag 21. november 2008

Terping av stemmekommando ved longering.

Kjøreøkten på onsdag viste meg at stemmekommandoene var blitt litt svake. Derfor var det på tide å ha en oppdatering på disse i longen. Trico er en liten håndfull å longere, da han mener longering= fritt frem til å bukke og hærje. Så da kan det fort ta litt tid før vi får gjort noe fornuftig.

I dag fant jeg ut at jeg ville bruke ett par faste innspenningstøyler. Sånne som løper fra en gjord og frem til bittet. Longelinen fester jeg ved å løpe gjennom bittringen og til gjorden på innvendig side. Dette for å oppnå to ting; styring på stilling og bøyning i hestens hals, samt at Trico er innlært med entomsstopp så han ikke kan løpe helt avgårde med meg. Ergo en sikkerhets innretning iom jeg er litt svekket om dagen. Innspenningene har jeg relativt slakke sånn at Trico kan gå i en åpen men litt lang form hvor han søker ned og frem. Innspenningstøylene er like lange på begge sider, og jeg har jo longelina til å kontrollere det andre. I tillegg hadde jeg i dag med meg en kjørepisk, sånn at jeg kunne forsterke ved behov.

Startet ut ved å skritte litt før jeg satte han i jogg. Lot han trave seg god og varm hvor jeg også la inn en del overganger samt endret størrelsen på volta. Tempovekslinger er en selvfølge. På høyre hånd vil Trico gjerne trekke utover, og på venstre hånd faller han innover. Samme som under kjøring og ridning. I longe er det litt enklere å gjøre noe ved det med hjelp av pisken.

Så startet vi med å trene på stemmekommandoene fr galopp. Iha... bukk bukk løp... uææ full fart. Tilbake til start. Først få hesten i en fin arbeidsform før jeg ber om galopp. De første gangene trenger jeg ikke tenke på å forsterke med pisken, men så er ikke fatningene så veldig fine heller, eller galoppen. Når han så bare får hoppet fra seg, så kan vi begynne å gjøre noe. Og da kan jeg legge til pisken (da mener jeg at jeg bruker den mot bakken) sammen med stemmekommandoen for å få det satt sammen. Ved spessielt gode fatninger vanker det også en rosin eller to. Etter noen terpinger fikk vi til slutt til en fatning fra skritt på begge hender på stemmekommando. Og jeg var strålende fornøyd. Trico ga uttrykk for at han synes han hadde gjort en god jobb han også. Han så riktig så fin ut der han travet rundt på slutten i en fin, avslappet og velbalansert form.

Med skrittpause osv så holdt vil vel på i en liten time. Litt lenge til å være longering, men så er det ikke så ofte jeg gjør det for å terpe noe. Det blir spennende å se om det har noe effekt for kjøringen i morgen. Håper på fint vær. Gleder meg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hva er entomsstopp?

Klara sa...

Hei Anonym..
Entomsstopp er en "nødstopp" som Trico lærte da han ble kjørt inn. Den fungerer sånn at hesten slapper helt av når det dras i den ene tømmen og hesten bøyer hodet den ene veien. Hesten har da fått lært at det betyr å stoppe og stå helt stille. Under longeringen gjorde det bare at Trico ikke tok så mye av som han pleier... (Han pleier å løpe litt veldig mye).