mandag 1. september 2008

31.08.08. Tømmekjøring er vanskelig!

I dag var jeg urettferdig med Trico. Ikke ofte jeg blir lei eller provosert eller oppgitt på hesten, ofte klarer jeg å se mine egne begrensninger og slutter leeenge før den tid, Samt at jeg ser at jeg gjør feil... Intet unntak i dag, bortsett fra at komunikansjonen mellom meg og Trico ble noe annspent.. Skal vel ikke klage, da jeg tror problemet mitt er ett luksus problem som mange ville gitt mye for å ha...

Trico har ikke gjort så veldig mye de siste ukene, men noen turer med tømmekjøring og leiing har det blitt. Enten med meg eller andre uskyldige ofre. Kjøring har det ikke blitt noe av, delvis fordi Trico har vrikket kodeleddet oppå en behandling og fordi jeg har vært syk.

I dag tenkte jeg det var fint å trene litt på å rygge inn i dragene. De siste gangene jeg har kjørt Trico har dette gått bedre og bedre for hver dag. Vel, ikke i dag. Tror jeg holdt på i 15-20 minutter bare for å få han inn i dragene. Problemet som går igjen er at Trico er for følsom, og jeg for lite oppmerksom og gjør for mye. Rygging er/har ikke vært Trico sin sterke side, men nå ser vertfall det ut til å løsne om ikke annet. Og da trer plutselig ett nytt problem inn; fremover direkte fra rygging. At det kan være så vanskelig??? Når jeg rir er ikke dette noe problem, ei heller når jeg kjører. Men når vogna skal spennes på, ja da er det komplett umulig å stoppe å rygge.. Da gjelds det bare å rygge rygge rygger rygge (da tilsvarende skjevt sånn at vi vertfall ikke treffer mellom draga).. Vel, dette er jo noe Trico kan. Tilslutt gikk tålmodigheten min tom, og Trico fikk versågod bli litt oppkava sånn at han prøvde litt mer. Trico likte ikke at jeg kavet han opp (pleier ikke det i det hele tatt) og det førte faktisk til at han gjorde en litt større innsats på det å gå inni draga. Plutselig husket han at han kunne dette. Nuvel, vi fikk nå løst det. Og vi klarte å gå rolig inn i draga til slutt. Trene mer på dette? Så absolutt, men neste gang tar vi det etter at vi har tømmekjørt...

Tømmekjøringen. Ett eget langt kapittel. Siden tålmodigheten min var brukt opp, burde jeg heller satt hesten på stall. Dog har hesten boksarrest, så denne timen er liksom den timen han får beveget seg. Så tankegangen min fungerte ikke helt her i dag. Vel, vi hadde jo allerede fått trent mye på ryggingen. Det gjorde Trico ennå lettere i munnen forran. Der er han egentlig mer enn lett nok. Reagerer bare jeg tenker stopp og sving.. De siste gangene har vi jobbet litt med å få han rett. Han har nemlig en sterk tendens til å sette bakparten til høyre. Uansett! Derfor tenker jeg hele tiden svak versade til høyre for å få med det høyre bakbenet, samt å få inn skuldrene. Versader kan han. Under rytter, i langetøyler, i vogn, og under tømmekjøring.. Men ikke i dag. Ikke i det hele tatt faktisk. Versade til høyre kan like gjerne være en traver, en sjenkelvikning, en kryss bena så mange veier som mulig ting. Bare ikke å flytte seg fremover med liten stilling og bøyning til høyre. ALT annet gikk.. Også ute, på en plass uten gjerder eller noe annet jeg kan bruke til å jukse med. Komitragedie. Tar jeg i høyre tøyle, ja da svinger vi, tar jeg i venstre tøyle, ja da stille vi andre veien. Tar jeg i begge (tenker tanken) ja da er det best å flytte seg bakover så fort som mulig, eller i en favoritt øvelse; sideveis på ørten spor med alt slengende alle veier og en tømmefører som ler av sin egen uduglighet. Ok. Fire skritt tilbake før vi kan komme frem igjen. Start og stopp. Mer fremdrift. Volter og vendinger. Rett frem sa jeg. Rett frem! HAAALLLOOOO... Hæ, er det meg du snakker til sa du? Start og stopp blir innstalert på nytt. Volter og vendiger går greit. Rett frem fungerer også. Går det med en versade nå mon tro? JA. Endelig, der sitter versaden til høyre. Rett frem, versade til venstre. KLIKK! Ferdig, done, finito, slutt. Vi er begge fornøyd når økta er ferdig.

Vi fikk løst begge problemene og Trico fikk sagt klart ifra til tømmefører at tålmodighet er en dyd. Dessuten er han ikke alltid like motiviert. Godt er det også. Kan ikke bare ha ja dager..

Hva jeg vil med dette? Bare si at tømmekjøring er VANSKELIG! Du har jo bare de der pokkers tømmene å forholde deg til (og en pisk for de som klarer å holde den). Ikke som i lange tøyler hvor du kan bruke kroppens plassering (det funker nemlig svært dårlig når man får vogn på), eller i riding der du har sits og mer frihet i forhold til tøylene.

Jeg er utrolig glad for at Trico er ridd så enkelt som han er. Tenk hvis han var så sitsridd at han ikke kunne gå bare for tøylene. Da hadde det vertfall ikke vært enkelt...
Luksus problem. I know. Digg at jeg faktisk har noen av dem også Også får jo de små grå trimmet seg litt også da..

Ingen kommentarer: