tirsdag 2. september 2008

01.09.08. Tømmekjørelangetøyler piaff!

I dag gikk alt så utrolig mye bedre enn i går. Gikk rett ut for å trene på å gå inn i draga. Etter ett misslykket forsøk, så fikk vi det til på andre. Helt rolig og fint. Så da var vi ferdige med det, og gikk inn i ridehallen for å gå tømmekjøringlangetøyler. ;-)

Trico jobba kjempebra og var mye mer fokusert nå som vi var inne. Brukte veggen en del i starten til å hjelpe meg i versadene. Ettervert prøvde jeg å gå vekk fra veggen med varierende hell. Vi fikk det til der også til slutt da, men det var utrolig mye vanskeligere enn når veggen hjalp til.

Så fant jeg ut at vi måtte trave litt i dag. Når jeg går lange tøyler ønsker jeg at travet skal være ett samlet trav med god løft uten at han går mer fremover enn når vi skritter. Det er TUNGT. Trico har litt mye energi tilpvers, så da jeg først ba om trav, ble det ett hopp og ett byks rett inn i hånda mi (han møtte bittet). Deretter var det litt fjolling hvor han vred seg alle veier for å trave. Plutselig ut fra intet fikk jeg så en rekke piaff steg. Ikke spørr meg hvordan, de bare kom av seg selv før vi i det hele tatt hadde fått styring på traven i retning fremover langs veggen.. KILKK klikk klikk klikk. Masse ros og ennå mere gulrotbiter. Flinke hesten min.

Etterpå dette gikk alt som en lek. Han travet villig frem, og vi fikk også travet noen steg versader på begge hender. Thats it.

Ellers har jeg startet opp med litt havre på han nå. Han må ennå legge på seg noen kg, og da tenkte jeg at det er like greit å innføre det først som sist. Han fikk også en kålrot inn til seg, men den viste han ikke helt hva han skulle gjøre med. Blir spennende å se om han har gnagd på den til i dag. Mulig han skal begynne å stå ute i rideskole luftegårdene på ettermiddagen. Der er det mat, og da vil han kanskje ikke herje så mye. Får høre hva dyrlegen sier i dag.

Ingen kommentarer: