lørdag 28. mars 2009

27 mars: Ridning.

Flinke Tricoen min. Det er skikkelig møkkavær på sørlandet om dagen, så vogna står godt der den står. Dessuten har skrotten min godt av den bevegelsen den får fra ridningen nå om dagen.

Skritta rundt en stund og bare kjente på hesten. Han kjentes veldig fin ut. Rimlig jevn i sidene selv om høyre siden henger litt. Versader i forskjellig grad gikk veldig greit, og han var fin i formen. Noen ganger blir han litt for lukket, men i dag var han veldig fin. Derfor fant jeg ut vi kunne jobbe litt med galopp fatningene fra skritt. På venstre hånd slet jeg litt med å sitte med, og galoppen ble ofte feil. Der må jeg lære Trico å overstyre mine vektsignaler, og heller bare høre på sjenkel. Ikke lett for han det. Men han prøvde så godt han kunne, og til slutt fikk vi det fint til.

Han var utrolig regulerbar i både skritt og galopp, så da våget jeg meg på litt travarbeid. Trav er så vanskelig fordi jeg er for sliten til å egentlig orke å ri lettriding, samt at jeg ikke er bevegelig nok i ryggen til å sitte ned hvis ikke hesten gjør alt selv. Men i dag var Trico i godlune. Gikk for egen maskin så det kostet, samt at han var veldig ventende på hva jeg ville. Så det var egentlig ikke noe arbeid å sitte på, det var bare å henge med. Vi fikk prøvd oss på noen langsider med versade i trav, samt såvidt snust innom traverer før jeg måtte gi meg. Moro å kjenne at han begynner å bli sterkere. Litt finpussing på diverse signaler nå, og jeg kan klare å ri han mer selv. Kjøringen er fantastisk for å styrke hesten.

Ingen kommentarer: