onsdag 24. september 2008

Time i kjøring med berider..

I går fant jeg ut at jeg bare måtte ha en kjøretime med Trico. Så da tager man det man haver, og bruker berideren (uten kjøreerfaring) som trener, også setter man i gang. Det var særdeles vellykked. Ble dessverre ingen bilder.

Men at beridere kan brukes til så mangt, det er det vertfall ingen tvil om. Kjempemoro selv om det ikke var snakk om kjøretekniske ting, men jeg fikk utrolig god hjelp med en del av de tingene jeg har lurt litt på..

Jeg har hatt litt problemer med å se om jeg har kjørt i ett godt tempo eller om det var for lavt. Misstenkte at det var for lavt, men følte meg ikke komfortabel med å øke det da jeg ikke helt klarte å finne ut om det var riktig.

Allan (berideren) kjenner jo Trico godt, så selv om han var litt skeptisk til dette siden han ikke hadde noen som helst erfaring med kjøring, så tok han utfordringen på strak arm. Forklarte litt hva vi jobbet med. Stille og bøye hest på volte, ikke falle inn eller ut. Overganger. Også dette med tempoet da.

Som jeg hadde en mistanke om, så kjørte jeg litt under tempo i både trav og galopp. Skrittet til Trico er litt "seigt" så der skal jeg ikke gjøre noe, men bare avvente det til han blir sterkere. Ikke mase. Startet hvor Allan bare kikket litt på, og kom med små tips i forhold til hvordan hesten jobbet inn i min kontakt. Måtte faktisk øke tempoen ganske mye, og da kjente jeg en skikkelig forksjell i hvordan hesten søkte bittet. Da ble det også mye lettere å jobbe i voltene og få på plass de utflytende skuldrene.

Allan ble ettervert litt mer varm i trøyen og kom da med flere løsningsforslag som viste seg å være gull verdt. Blandt annet dette med at han trodde nok at i kjøring så hadde nok kusken mer kontakt med hesten enn det man har under riding. Han ville jeg skulle prøve meg litt frem på dette, samt at jeg da måtte være mye mer stille med hånden. (ja for det er jo sååå enkelt når man vil så mye)... Det likte Trico veldig godt (utypisk han egentlig) og vi fikk ennå mer gang i det hele. Var litt redd for at han ville dukke ned for meg, men det var ikke noe problem i det hele tatt. I galoppen fikk jeg beskjed om å passe på takten. Telle telle. Da fikk jeg en mye bedre flyt i det hele. Skulle ikke ha høyere tempo her, bare en jevnere takt og med god luft i galoppen. Det er lett å få til når man rir, men dæ så vanskelig når man kjører.

Vi holdt ikke på så lenge. Varmet opp i 10 minutter før Allan kom, også kjørte jeg aktivt i 20-30 minutter med ett par gode skrittepauser. Trico var så fornøyd etterpå. Og det var jeg også. Utrolig moro. Kommer nok til å ha en sånn time med jevne mellomrom bare for å få litt innputt vertfall på hvordan hesten går. Selv om ikke Allan kan noe om kjøring, så vet han veldig godt hvordan en dressurhest skal gå. Dressurhesten min går bare forran vogn istedenfor under rytter.. DET skjønte Allan også ettervert.

Ingen kommentarer: