torsdag 4. september 2008

Flinke flike hesten!

Trico er bare kjempeflink! Endelig begynner langetøylertømmekjøringen å ha skikkelig fremgang, og det er litt system på det vi gjør. Det må ha sett utrolig rotete ut der vi går. Og ganske så uforstålig for andre som ser på eller ferdes i ridehuset sammtidig med.

I dag laget jeg skikkelig opplegg. Jobbet med å gå helt HELT ut i hjørenen, versader, volter, trav og versader i trav. Etter økten gikk Trico omtrent vinkelrett ut i hjørnene. *ler*..

Versader er lett. Så lett at det blir skikkelig vanskelig. Startet opp med versader på langsidene, og når de satt fra første steg (tok ikka mange forsøkene) så avanserte vi. Tilbake til øvelsen versade ned langsiden, volte med samme stilling og bøying midt på langsiden, versade videre ned langsiden.

Første del er enkel. Den har vi trent på i flere dager. Så skal man plutselig legge inn en volte. Iom jeg ikke går lange tøyler men tømmkjører får jeg en ekstra utfordring med tanke på å gå rett frem. Trico skal fremdeles være i ettergift, stilling og bøyning til innvendig side. Og midt i det hele skal han forlate sporet og gå en volte. Og alt jeg gjør er å gi litt (veldig lite) ut på utvendig tøyle for å få han til å fortsette i en volte i stedenfor i en versade på langsiden. Det tok meg to forsøk før vi fikk det til med en gang. Så en litt eggeformet volte (som ble rundere og rundere for hver gang) før vi skulle videre ned langsiden i versade. Der kom neste problem.. Hvordan klare å beholde stilling og bøyning og gå inn i versaden. Han må være veldig lydig for den utvendige tømmen. Og etter litt prøving og feiling fra min side fikk vi jammen meg til dette også. Flinke oss!

Traven begynner å sitte pent nå. Han blir litt vel ivrig helt i starten og tar gjerne ett par hoppe steil rett inn i hånda. Men så husker han kjapt på at da møter han jo bittet (=ikke lurt). Etter å ha sjekket at travkommandoen sitter, så startet jeg opp med versader. Tidligere har dette ført til at han har rast litt fra meg. Men i dag funket det veldig bra på begge hender. Ga oss etter noen få vellykkde runder med en del overganger.

En vellykket økt.

I helga reiser jeg til Danmark, og Katrine får stå for Trico. Kommer nok ikke til å skje så mye.

God helg!

Ingen kommentarer: