mandag 25. august 2008

Ulydige Trico.

Det merkes at Trico ikke har vært i mine hender de siste ukene. Han er småfrekk og småulydig hele veien. Det er snakk om så lite at de fleste andre ville nok bare sett på det som normalt. Dyrlegen som kjenner hesten godt merker UTROLIG godt at han ikke har vært i mine hender. Bare sånne bittesmå ting; snu seg litt fort, være litt vimsete, klenge på føreren, ikke gå pent ved siden av, ikke vente, ikke stå heeelt stille når grime skal av og på osv.

Derfor sto det lydighet i leietau på programmet i dag. Etter at bena var kjølt ned i 20-30 minutter da. Frem og tilbake i stallgangen. Stoppe og rygge. Litt frem, mer tilbake. Til slutt var lydigheten såpass at vi kunne prøve oss ut en tur. Bare litt frem og tilbake forran luftegården og rundt vogna. Passe på at jeg kan stille og styre hodet alle veier. Få han til å senke hodet når det skjer noe. Vende alle veier. Flytte bakpart og skuldre uavhengig osv. Han ble riktig så flink og oppmerksom.

Han hadde ikke spist opp all olja fra i går, og ikke ville han ha særlig med gress ute (SVÆRT unormalt). Gulrøttene gikk ned på høykant, så jeg er ikke mer bekymret enn det heller da.

Regner med at det blir en del lydighets trening i nærmeste fremtid. Vi må hvertfall trene mer på å gå pent inn og ut av boksen. Der er han litt vel ivrig..

Veldig godt humør på han i dag da. Det liker jeg.

Ingen kommentarer: