onsdag 27. august 2008

Langetøylertommekjøring.

Dyrlegen "friskmeldte" Trico i dag. Litt puls på høyre fremben, men ikke sånn at han måtte ha fullstendig bokshvile lengre. Litt skrittmosjon hver dag var bare bra.

Derfor var det bare å få på saletten og ut å gå. I ridehuset. Det er lenge siden vi har jobbet med noe som ligner lange tøyler, men før han skadet seg fant jeg ut at det var her jeg måtte ta tak i skuldre på tur problemet. Som sagt, så gjort. Over 1 uke på boksen har gjort sitt. Bakparten settes mer enn noen sinne inn til høyre, hode og venstre skulder ut til venstre. Vel, det var bare å gyve løs. Siden problemet er der når jeg kjører, fant jeg ut at det var tommekjøring som gjaldt. Hentet ut litt prinsipper fra langetøyler, og resultatet ble bra.

Begynte med å få ettergift til innvendig sidet. Brukte kontraversade langs veggen for å få litt hjelp. Ønsket med vilje ikke at kroppen min skulle hjelpe han med plasseringen, så hadde ganske lange tommer. Som forventet var det relativt vanskelig å få kontraversade til høyre. Det gikk til slutt. Så gikk jeg over til å ha rett hest. Uansett hva hånd jeg gikk på, så måtte jeg tenke litt versade til høyre. Måtte også passe på at jeg ikke hang meg helt opp i den høyre tommen, men at kontakten ble jevn til begge sider. Siden jeg skal overføre dette til kjøringa ønsket jeg også noe mer kontakt enn det jeg har hatt tidligere ved langetøyler. Også så vanskelig det er når tommene er festet på saletten. Skjønner at jeg har litt problemer under kjøringa ja.

Da jeg hadde styr på å kunne ha rett hest begynte jeg med versader og volter. Da den rette Trico var på plass var dette egentlig forbausende enkelt. Så vi avanserte fort (for fort) til traverer. Hehe. Ja skulle du sett. Der var det MYE å jobbe med. Da fikk jeg virkelig merke hvor mye min (da manglende) plassering hadde å si. Har jo bare de fordømte tommene til å gi beskjeder med jo.. NEI, vi skulle ikke bare ha en versade sånn på kryss nei. JAAAA, DYKTIG, KLIKK.. (Med påfølgende gulrotbit).. Også gikk vi traverer. Var det da lett å gå tilbake til versadene? ehe. Glem det. Heldigvis er jeg staest av oss to.

Trico gikk å krølla seg litt og slapp bittet tidvis. Pyttsann med det. Når bare vi fikk opp fremdriften, så kom det på plass. Dessverre er ikke fremdrift mitt beste område når jeg selv skal gå, så det får vi ta når vi får vogn på igjen.

Nå skal han ut på skrittebånd i 15 minutters rolig gange daglig, også skal jeg prøve å få til en økt med tommekjøringlangetøylergåing daglig. Satser på at vogna kommer på i løpet av neste uke en gang. Kanskje jeg kan få lurt noen til å ta bilder en dag.

Ingen kommentarer: