fredag 8. august 2008

Fra 26.07.08- 07.08.08

07.08.08: Bakke arbeid.
Trico er litt vel forsiktig med bakbena sine. Derfor fant jeg ut at i dag var en fin dag for litt trening med bommer. La først (dvs Katrine la bommene) bommene ut i en firkant. Jobbet så med å gå inn og rygge ut av disse. Dette gikk faktisk over all forventning, og Trico gikk fint inn og rygget ut på slutten. I tillegg trent jeg litt på stol leken. Plutselig har jeg fått en hest som liker å bli klødd!!! Trico har liksom ikke syntes at det har vært det beste i verden, men nå har han plutselig ombestemt seg. SÅÅÅÅ godt var det at han nesten dyttet både meg og stolen overende bare for å komme nærme nok til at jeg klødde på de helt riktige stedene..

06.08.08: Rolig dag.
Jeg er veldig sliten om dagen. Sover dårlig pga mye hoste og har litt småfeber.
I dag er Christin med meg i stallen. Hun skal mosjonere Sandy for Katrine, og jeg tar gjerne imot hjelp med å sele på og spenne for og fra Trico. I dag er første dagen hvor Trico begynner å se litt ovenpå ut. Pelsen som falt av i flekker har sluttet med dette. Han røyter av seg den dårlige pelsen, og under kommer det frem en flott og blank pels. Det er ennå ett stykke igjen da.

På ridebanen fortsetter jeg med det samme. Mye arbeid i skritt i dag siden jeg er litt sliten. Når jeg først kommer i gang så kan jeg ikke dy meg for å gjøre litt mer også. Moro.
På slutten tar vi en liten tur.

Vi snakker litt om hvordan Trico oppfører seg med meg som rytter, og med meg som kusk. Når jeg rir er det helt tydelig at Trico "passer på meg". Stopper hvis jeg hoster, setter bena forsiktig osv. Når jeg kusker er det akkurat som om han også skjønner at jeg ikke er så utsatt som ved riding, og derfor gir han meg også mye mer av seg selv. Moro.

05.08.08: Rideøkt.
Det er bare en måte for meg å finne ut om det jeg kjente i går under kjøring er det samme som vi jobber med under ridning: Jeg må sitte på Trico og kjenne. Som tenkt, så gjort.
Trico har helt klart blitt sterkere. Kjente det veldig godt i overgangene nedover, men også generelt i halvparadene. Heldigvis kjente jeg det samme oppå ryggen i dag, som under kjøring i går. Det betyr at jeg vet hvilken retning jeg har å jobbe i. Ble mye arbeid i skritt, men også litt trav- og galopparbeid. Blir alltid litt lei meg når jeg rir, for det er der jeg virkelig kjenner at kroppen ikke er helt A4. Siden jeg nå har fått kjøringen, så var det faktisk ikke så trist å sitte på ryggen av Trico å kjenne på alt jeg ikke får til. Nå får jeg det til, jeg sitter bare bak hesten i steden for oppå...

04.08.08: Farlig moro.
I dag var jeg ute aaaalt for lenge med Trico. Siden treningen av Trico ikke er slitsom (for meg) når jeg bare har selt på, må jeg huske på å ikke gjøre for mye. I dag ble det helt klart for mye! Katrine fant vel ut at jeg hadde vært ute med Trico i 1,5 time.. Uæææ. Heldigvis var det mye i skritt, og mange stopp da jeg snakket med mange folk underveis.

På ridebanene var det utrolig moro i dag. Endelig skjønte jeg litt hva knapper jeg må trykke på. Hvor mye jeg må ta i hver tømme, og hvor mye fremdrift jeg må be om. Utrolig gøy! Akkurat som om en hel del løsnet på en gang. Plutselig kunne jeg sitte å kjenne Trico sine sterke og svake sider, OG løse litt på dem. Jobbet ikke så lenge på ridebanen, kanskje 25-30 minutter, men var på laaaang skritte og travetur i løypene til parken etterpå.

03.08.08: Fri.
Siden vi var seeent oppe i natt, ble det ingen hestetrening overhode i dag. Trico trenger også noen fridager innimellom.

02.08.08: Tur.
Ble bare bittelitt kjøring på banen før vi tok tur ut i løypene. Igjen var Katrine og Sandy med.

01.08.08: Kjøring.
Vi fortsetter å jobbe med det samme. Volter er fryktelig vanskelig å lage store samtidig som hesten er bøyd til innvendig side. Sakte men sikkert så regner jeg med at dette blir bra. Det blir stadig lettere og lettere å spenne for og fra alene. Trico er blitt riktig så flink til å stå stille.

31.07.08: Skoing og på klinikken.
I dag er Hanne Solberg med meg i stallen. I tillegg til å være ei veldig god venninne så er hun også Trico sin eminente hovslager. Jeg er priviligert som har tilgang på en så dyktig hovslager. Trico sine tottelotter trengte virkelig å bli pussa på. Han ble så pen etterpå også. Det er tydelig at han har hatt godt av å gå mye ute. Den sure strålen på venstre fremben er nå helt borte, og strålen ser veldig bra ut. Pga at Trico mest sansynlig skal bli lekekammerat med en 2 års hingst, så legger vi ikke ut skoene så mye som er optimalt for Trico sin benstilling. Noen ganger må man inngå kompromi. Bakbena, som er uten sko, ser veldig fine ut. Siden han er blitt brukt mer ses det også tydligere hvor god kvalitet det er på høvene hans.

Hanne var selvfølgelig med ut å kjøre. Som vanlig tar jeg først en tur på området rundt Epona, så en liten økt på ridebanen (eller er det nå kjørebanen?) førvi drar ut på tur. Synes det var ekstra spennende at vi skulle kjøre over hele området til travparken på vei opp til klinikken. Jeg hadde ikke trengt å bekymre meg. Trico tok det med samme ro som alt annet. Oppe på klinikken ble det litt venting, og Trico viste seg å være flink til dette. Det hjalp sikkert at tempraturen var relativt høy. På klinikken fikk Trico en sprøyte med B12 for å se om det kunne sette litt fart på saker og ting siden han ikke er helt på topp. Ble også enig med dyrlegen om å sende inn en avførings prøve siden han ser så skral ut. Lurt å sjekke om det er noe mark ol på gang.

30.07.08: Første galoppen på ridebanen i vogna.
Jeg prøver hardt å påvirke stilling og bøyning av hesten med sitsen når jeg kjører. Dere kan tro det ser morsomt ut når hendene fyker ut i ett VIRKELIG ledene tøyletak. Som virkelig har KJEMPE god effekt med tanke på at tømmene løper gjennom ringer på saletten... *ler*.

Vi jobber oss sakte men sikkert mot en bedre form å gå i. Jeg vil at Trico skal gå stilt og bøyd til innvendig side, samt i ettergift. Jeg vet han kan, vi får det bare ikke til når vi kjører. Har litt ekstra utfordring siden jeg har funnet ut at kjørepisk blir for tungt (for leddene mine) å holde. Derfor må jeg få dette til KUN ved hjelp av tømmene og en kort dressurpisk som kan hvile på kanten av vogna. Lett?? Slett ikke. Vi nærmer oss da.
I dag fant jeg ut at det var på tide å teste ut hvordan man kan styre hva galopp hesten går i på ridebanen. Jeg trengte ikke å bekymre meg. Så lenge jeg har Trico stilt og bøyd til den siden jeg ønsker, så får jeg også riktig galopp.
Jobber ikke lenge på ridebanen, toppen 15-20 minutter.

I dag tok jeg også en sløyfe til i løypenettet til travparken. Ikke no problem sier Trico og drar på.

Trico ser ikke helt godt ut. Han mister pelsen i store dotter nå. Under magen og på frembena har han områder som er helt pelsløse. Samtidig er han matt i pelsen og ser ikke helt kvikk ut. Så lenge han synes det er ok å jobbe, så fortsetter jeg å kjøre. Tror det er viktig å ha kontinuitet i kjøringen nå helt i starten.

29.07.08: Longering.
Kan ikke bare drive med kjøring. Dessuten er det så varmt at det nesten ikke er til å være ute. Derfor tok vi en økt inne med longering og finpussing av stemmekommandoene. Egentlig er det helt unødvenig, men det er fint å skjerpe han litt på galoppen. Ble ikke lange økta. Kanskje 15 minutter til sammen.

28.07.08: Første turen i løypene.
Siden Epona ligger rett ved Sørlandets travpark har jeg utrolig gode treningsmuligheter for hest med vogn. Hadde egentlig planlagt å vente noen dager med å prøve meg ut, og hadde opprinnelig avtalt med en travtrener om at han skulle bli med på første turen.
Etter en kort økt på banen med mye vendinger og overganger fant jeg ut at det var bare å hive seg ut i turkjøringen. Fikk med meg min gode venninne Katrine på hesten Sandy som "støttekontakter".. *ler*.
Trico oppførte seg eksemplarisk.
Kjørte den korte runda i løypa som går rett ved Epona.

27.07.08: Første kjøreturen på Epona.
Det gikk over all forventning. Fikk hjelp til å spenne for og av siden det var første turen. Kjørte en runde inne på ridebanen. Mest i skritt, men kunne ikke dy meg for å trave noen få steg.

26.07.08: Trico er hjemme igjen.
Trico kom hjem fra innkjøring i dag. Han har vært hos Ole Johansen i 2,5 månder. Det har vært en tid med mye spennende og lærerikt innhold for oss begge to. Dessverre har Trico gått en del ned i vekt pga missforståelser og mye utegang. Så første prioritering er å få kjøtt på beina igjen samt pelsen i orden. Siden han er nyinnkjørt vil jeg også kjøre han tilnærmet hver dag nå den første tiden.

Ingen kommentarer: