søndag 27. september 2009

26.09.09: Kjøreøkt for Allan.

Endelig fikk jeg til en skikkelig kjøreøkt igjen. Og for ei økt! De siste ukene har jeg jobbet med en del ting hver for seg; fremdrift, hjørnepasseringer og halvparader, overganger, mer fremdrift og energi. Mens jeg har holdt på med dette har jeg gitt blaffen i formen hesten har gått i forran. Har kun konsentrert meg om de tingene jeg har jobbet med, og latt hesten gå på relativt løse tømmer.

I dag fikk jeg hjelp av Allan, og da hadde jeg en klar plan om at jeg ønsket å sette disse tingene sammen i tillegg til å få hesten litt mer søkende til hånden/tøylen mens jeg kjørte.

Varmet godt opp før Allan kom, også hadde vi en liten prat før vi satte i gang. Jeg skulle ha litt mer energi for å få kjørt han inn i hånda, men når energien kom, ja da falt også hesten på plass. Utrolig moro!!!! Så fra første stund i økta var Trico veldig stabil i lengdeformen (!!!) :-) :-D Så da var det bare det andre som måtte på plass.

Travarbeidet:
På høyre hånd er han veldig enkel å forme. Det er relativt enkelt å strekke på venstre siden hans, samt å få han til å trekke jevnt med begge bakbena på den hånda. På venstre hånd sliter vi litt mer. Han vil helst ikke strekke den høyre siden sin, og faller innover i volten for meg. Høyre bakben sklir ut, og venstre skulder settes inn (derfor han faller inn i volten). Etter en liten prat om hvordan dette kan løses var det bare å prøve; løsne i utvendig tøyle, drive litt frem, eventuelt lede ut igjen hvis han faller inn. Bytte hånd ofte hvor det fokuseres på fremdrift og energi i det jeg bytter volte. Legge inn noen strekk med rette spor med jevne mellomrom. Pluss mange overganger til skritt. I overgangene måtte jeg passe på å bli ennå mer presis. Lage en plan for hvor overgangen skulle skje, og deretter gå for det. Det hjalp utrolig mye. Trico går med veldig mye energi forran vogn nå, og det skal veldig lite til før han ruller over i galopp. Det gjør ingen ting så lenge han er fremovertenkende. Etter en stund fikk jeg en utrolig fin hest. Han gikk med masse energi. Rundet seg fint til begge sider, og innimellom kunne jeg kjenne at han bare slapp seg fullstendig igjennom i travarbeidet og gangarten hans kom bare kjempegodt frem i det han gikk i skikkelig god bæring. Utrolig moro å bare sitte å fange det opp og kunne regulere det sånn nogen lunde.

Galopp arbeid:
Fokuset i dag var først og fremst på trav arbeidet (naturligvis).. Men litt galopp arbeid er bare sunt. Spessielt hvis hesten begynner å bli litt statisk i bevegelsene sine. Stemme kommandoene for galopp sitter ikke helt som gull akkurat nå, men de er ok. En repitisjon på hver hånd var mer enn nok. Trico ble nesten litt for rund i kroppen i galoppen i dag, men det skal en jo nesten ikke klage på når man har en hest som synes det er vanskelig da... hehe.. Derfor ble det også brukt lite volter og heller mer firkantspor. Allan synes tydligvis jeg ikke var helt flink til å komme ut i hjørnene i ridebanen i galopp (hallo, er det rart? Er jo gjerde der!!!), så da stilte han seg opp som kjegle og jeg måtte pent gå på utsiden. Oi, det var noe helt annet gitt. Da fikk jeg plutselig utvendig skulder også helt på plass i galoppen gitt. Så da begynte vi å legge noen diagonaler. Noe Trico tok på strak hov. Flinke gutten.

Avsluttning:
Jeg trenger mer trening på å beregne vognen. Så i det avsluttende travarbeidet var det volter tilbake med fokus på å komme ut i det hjørnet som Allan laget trangt. Da måtte jeg fokusere på kjøreveiene, samt å holde hesten på plass og fremdrift... Phu. Det gikk godt. Trico ble løs som smør i sidene og strakk seg godt. Fikk i hjemmelekse å sende noen ut med kjegler før jeg skulle kjøre sånn at jeg fikk litt mer utfordringer på det viset. Smart.

Allan er berider. Og sier selv han har begrenset erfaring med kjøring. Men han kan dressur. Og jeg kjører dressur. Det blir nesten bare litt ekstra morsomt, for i stedenfor å fortelle meg at jeg må gjøre sånn og sånn (noe han selvfølgelig også gjør) så blir det en del snakk om hvordan vi kan løse utfordringer innen kjøringe som vi ikke helt vet nok om noen av oss. Men løsningene fungerer veldig bra, og jeg vil nesten våge å påstå at han er en vel så god kjørelærer som noen annen. At han i tillegg skryter av fremgangen våres siden sist gang er slett ikke noe minus. Allan skryter ikke hvis han ikke mener det...

Moro med kjørehest dere!!!

Ingen kommentarer: