fredag 12. juni 2009

Longering.

Det er leeenge siden vi har longert nå. Og da vet jeg godt hva som kommer. Sprek hest med lett rompe som gjerne vil ta fart. Skremmelt nok. Godt jeg har gode rutiner med både hjelm og hansker når han er på det viset.

Det ble bare en dårlig puss før vi gikk i gang. Startet som vanlig at han var heeeelt cool. Av erfaring ga jeg beskjed til de andre i ridehuset at han nok kom til å frese av litt overskudds energi. I longe er det eneste stedet det er (mer eller mindre) akseptert at han løfter på rompa eller "tar ut". Han vet hvor volta går og hvor langt tauet rekker. Vil han lengre enn det, er det dumt for han.

Longerte i dag med vanlig innspenning. Har endelig klart å finne krokene til disse, men jeg har glemt de hjemme. Skal få fikset det før neste longering. Grunnen til longering i dag var at jeg ville terpe litt på stemme kommandoene. Spessielt galopp signalet. Det satt ikke helt når jeg kjørte sist, så det trengte en oppfriskning. Siden jeg viste han ville være litt oppesen i dag valgte jeg å klikke med han i dag. Da er han litt mer fokusert på meg og nedbremsing, og ikke så mye fremover (og oppover). Når det er mye bevegelse innvolvert fungerer det egentlig veldig bra. Da blir han ikke frustrert over ikke å hele tiden måtte ha en løsning på noe, men klarer å bare slippe seg mer frem. Vi fikk noen fine runder og steg innimellom, men stort sett var det ikke en sånn fantastisk økt. Helt ok tenker jeg.

Høyre skulder og høyre bakben var noe på tur i dag. Nesten så jeg lurer litt om jeg bør sjekke opp venstre fremben igjen. På høyre hånd var han lite villig til å vektlegge høyre bakben, samt at han ikke satte inn høyre skulder. Selv ikke når jeg pekte med pisken. Ikke vanlig til han å være. Prøvde å flytte han litt rundt på volta i skritt, men han var lite villig der også. Valgte å ikke se noe mer på det, da Trico hadde for mye energi som måtte få utløp. Valgte bare å fatte noen få galopper på begge hender. På venstre hånd fikk jeg ett par fine fra skritt, men på høyre hånd hadde vi mer enn nok med å bare holde roen. Raptusene kom noe sent ute i dag. Synes egentlig det er litt rart.

Under ridning og kjøring er det ingen tvil om at høyregaloppen er sterkere enn venstre galoppen. Men under longering virker det nesten motsatt. Eller kan det hende at siden han er sterkere i høyre galoppen så velger han å "ta av" der? Uansett blir longeringen stadig bedre og bedre. Skal se om ikke bena skal sjekkes opp en tur igjen nå. Hvis alt er ok, lurer jeg på om ikke vi må ta ett par intesive uker med longering. Sånn at han klarer å beherske seg litt igjen. Kan kanskje også ha noe med at i longering så gir jeg han mer rom for å gjøre som han vil. Der er ikke jeg så avhengig av at han må oppføre seg pent.

Endelig begynner han også å se penere ut i pelsen og i holdet. Røyter som en gal nå. Digg digg. Om ikke mange dagene har jeg en knall blank hest som ser virkelig godt ut. Skal ha ett par uker nå hvor det blir litt rolig, så håper jeg at det blir en måneds tid med skikkelig aktiv trening. Mye kjøring og litt riding. Også denne longeringa da. Mye mulig han kommer til å gå to økter til dagen noen av dagene. Også må jeg få tak i en sprangsal sånn at han kan få entret noen bommer med Katrine en dag. Det hadde hodet hans hatt godt av. Kanskje jeg skal sende de på feltritts trening.. hmm..

Ingen kommentarer: