fredag 30. januar 2009

WOW! For en kjøreøkt.

Jeg er mektig imponert over Trico. Det må jeg bare si. Når jeg kjørte i høst så tok jeg det hele veldig stille og rolig. Hadde helt klart noen økter hvor han brukte seg godt, men begrenset han mye pga at det var uvant for han, samt at han ikke var så godt trent. Nå har han gått jevnt og trutt hele vinteren. Ikke de helt store belastningene, men nok til at så absolutt har blitt sterker.

I dag ville jeg teste grensene våre litt. Se hvor mye jeg kunne kreve, hvor hardt han kunne gå, og hvor flinke vi kunne være sammen. Ha ei skikkelig økt i ridehuset med god plan for hva jeg ønsket; sliten hest fysisk og psykisk. Hvorfor ville jeg gjøre han sliten? Fordi jeg tror alle individer har godt av å ta seg litt ut innimellom. Trico har hatt en periode da han har tatt det veldig rolig, og overskudds energien har bygget seg veldig opp. Dessuten gir det en god indiakasjon på hvor vi er i treningen av å presse litt.

Vi kjørte aktivt i nesten 1 time. Godt tempo, masse overganger og mye trav tempovekslinger. Først fouserte jeg bare på å ha han godt fremme, litt godt trykk inn i tømmen, og at han var regulerbar. Jeg er litt nervøs for ridehus veggen ennå, så det blir litt sånn slalomkjøring helt i starten (ufrivillig) når jeg ikke heeelt har styr på tid vogna svinger ut igjen etter at jeg har styrt på Trico. Også så lett han er å svinge da. I dag som i går kjørte jeg hele økta på enhåndsfatning. Tunga rett i munnen, og pisken i riktig posisjon. Og etter litt styring frem og tilbake fikk jeg jammen meg til å ha han i form samt stille og bøye til riktig side på volte. Jeg er så stolt! Til og med bytte av volte gikk uten de store styringene når vi var i god gang. Vi minsket voltene og utover igjen. Dette for å løsne han litt sideveis. Noen få fatninger på hver hånd, men det var ikke det jeg fokuserte mest på. Hadde ett par overganger fra trav og direkte til holdt. Det var litt tungt, men han gjorde så godt han kunne.

Etter økta var hesten veldig fornøyd. Skrittet godt ut og strakte seg fint. Han var litt svett under saletten, men ikke så mye som jeg hadde trodd etter en sånn økt som han ikke er vant til. Blir veldig spennende å se hvordan han er i morgen. Tenker jeg spenner for vogna i morgen også, også planlegger jeg en rolig økt med skritting på søndag. Da har han fått kjørt seg litt tre dager på rad, og det er sikkert godt med en dag uten de store sprellene. Gleder meg til morradagen:)

Ingen kommentarer: